Комплексний підхід та модель ролевої взаємодії при проектуванні кооперативних сценаріїв в інтерактивних навчально-тренувальних системах

С.С. Шевченко, аспірант
Інститут проблем моделювання в енергетиці
ім. Г.Є. Пухова НАН України
Україна, 03164, Київ, вул. Олега Мудрака, 15
e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Èlektron. model. 2025, 47(5):75-86

https://doi.org/10.15407/emodel.47.05.075

АНОТАЦІЯ

Розвʼязано актуальну проблему відсутності формалізованих інженерних підходів до проек­тування сценаріїв для кооперативного навчання у віртуальних 3D-середовищах. За­пропоновано комплексний підхід до проектування, що системно інтегрує класичну мо­дель педагогічного дизайну ADDIE та розроблену формальну модель ролевої взаємодії (МРВ). Модель МРВ дозволяє математично точно описувати командну роботу, визначаю­чи ролі учасників, їхні дії та ключовий елемент — точки синхронізації, що формалізують залежності між діями. У рамках запропонованого підходу детально описано пʼять етапів життєвого циклу створення сценарію: від аналізу виробничого завдання до впровадження та оцінювання. Теоретичні положення та практичну застосовність даного підходу деталь­но продемонстровано на наскрізному прикладі проектування сценарію спільного обслу­говування промислового обладнання.

КЛЮЧОВІ СЛОВА:

кооперативне навчання, комплексний підхід, формальна модель, сценарій навчання, ролева взаємодія, 3D-тренажер, синхронізація дій, компʼютерне мо­делювання в освіті.

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ

  1. Шевченко С.С., Винничук С.Д. Роль автоматизованих навчальних платформ у забез­печенні стійкості динамічних систем до зовнішніх змін. Резильєнтність динамічних систем: матеріали Науково-практичної конференції. 2024. С. 128—129.
  2. Dillenbourg P. What do you mean by ʼcollaborative learningʼ? Collaborative-learning: Cognitive and Computational Approaches. Oxford : Elsevier, 1999. P. 1—19.
  3. Stahl G., Koschmann T., Suthers D. Computer-supported collaborative learning: An historical perspective. Cambridge handbook of the learning sciences. Cambridge, UK : Cambridge University Press, 2006. P. 409—426.
  4. Murata T. Petri nets: Properties, analysis and applications. Proceedings of the IEEE. 1989. Vol. 77, № 4. P. 541—580.
  5. Gregory J. Game Engine Architecture. 3rd ed. A K Peters/CRC Press, 2018.
  6. Molenda M. The ADDIE Model. Education and Technology an Encyclopedia. 2003. URL: https://www.academia.edu/97915605/Education_And_Technology_An_Encyclopedia (дата звернення: 10.07.2025).
  7. Radianti J., Majchrzak T.A., Fromm J., Wohlgenannt I. A systematic review of immersive virtual reality applications for higher education: Design elements, lessons learned, and research agenda. Computers & Education. 2020. Vol. 147. P. 103778.
  8. Clarke E.M., Grumberg O., Peled D.A. Model Checking. MIT Press, 1999.
  9. Шевченко С.С. Інтерактивна автоматизована дистанційна навчально-тренувальна система: пат. 149786 Україна; опубл. 01.12.2021, Бюл. № 48.
  10. Pérez-Nordtvedt L., Kedia B.L., Datta D.K., Rasheed A.A. Effectiveness and efficiency of cross-border knowledge transfer: an empirical examination. Journal of Management Studies. 2008. Vol. 45, № 4. P. 714—744.

ШЕВЧЕНКО Станіслав Сергійович, аспірант Iнституту проблем моделювання в енер­гетиці ім. Г.Є. Пухова НАН України. У 2003 р. закінчив Сумський державний універ­си­тет. Область наукових досліджень — розробка інтерактивних 3D-тренажерів та нав­чальних систем, у тому числі на основі віртуальної (VR) та доповненої (AR) реальностей; формальні моделі та інженерні підходи до проектування кооперативних навчальних сценаріїв; моделювання ролевої взаємодії та синхронізації дій.

Повний текст: PDF