С.С. Шевченко, аспірант
 Інститут проблем моделювання в енергетиці 
 ім. Г.Є. Пухова НАН України
 Україна, 03164, Київ, вул. Олега Мудрака, 15
 e-mail: 
Èlektron. model. 2025, 47(5):75-86
https://doi.org/10.15407/emodel.47.05.075
АНОТАЦІЯ
Розвʼязано актуальну проблему відсутності формалізованих інженерних підходів до проектування сценаріїв для кооперативного навчання у віртуальних 3D-середовищах. Запропоновано комплексний підхід до проектування, що системно інтегрує класичну модель педагогічного дизайну ADDIE та розроблену формальну модель ролевої взаємодії (МРВ). Модель МРВ дозволяє математично точно описувати командну роботу, визначаючи ролі учасників, їхні дії та ключовий елемент — точки синхронізації, що формалізують залежності між діями. У рамках запропонованого підходу детально описано пʼять етапів життєвого циклу створення сценарію: від аналізу виробничого завдання до впровадження та оцінювання. Теоретичні положення та практичну застосовність даного підходу детально продемонстровано на наскрізному прикладі проектування сценарію спільного обслуговування промислового обладнання.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
кооперативне навчання, комплексний підхід, формальна модель, сценарій навчання, ролева взаємодія, 3D-тренажер, синхронізація дій, компʼютерне моделювання в освіті.
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
- Шевченко С.С., Винничук С.Д. Роль автоматизованих навчальних платформ у забезпеченні стійкості динамічних систем до зовнішніх змін. Резильєнтність динамічних систем: матеріали Науково-практичної конференції. 2024. С. 128—129.
- Dillenbourg P. What do you mean by ʼcollaborative learningʼ? Collaborative-learning: Cognitive and Computational Approaches. Oxford : Elsevier, 1999. P. 1—19.
- Stahl G., Koschmann T., Suthers D. Computer-supported collaborative learning: An historical perspective. Cambridge handbook of the learning sciences. Cambridge, UK : Cambridge University Press, 2006. P. 409—426.
- Murata T. Petri nets: Properties, analysis and applications. Proceedings of the IEEE. 1989. Vol. 77, № 4. P. 541—580.
- Gregory J. Game Engine Architecture. 3rd ed. A K Peters/CRC Press, 2018.
- Molenda M. The ADDIE Model. Education and Technology an Encyclopedia. 2003. URL: https://www.academia.edu/97915605/Education_And_Technology_An_Encyclopedia (дата звернення: 10.07.2025).
- Radianti J., Majchrzak T.A., Fromm J., Wohlgenannt I. A systematic review of immersive virtual reality applications for higher education: Design elements, lessons learned, and research agenda. Computers & Education. 2020. Vol. 147. P. 103778.
- Clarke E.M., Grumberg O., Peled D.A. Model Checking. MIT Press, 1999.
- Шевченко С.С. Інтерактивна автоматизована дистанційна навчально-тренувальна система: пат. 149786 Україна; опубл. 01.12.2021, Бюл. № 48.
- Pérez-Nordtvedt L., Kedia B.L., Datta D.K., Rasheed A.A. Effectiveness and efficiency of cross-border knowledge transfer: an empirical examination. Journal of Management Studies. 2008. Vol. 45, № 4. P. 714—744.
ШЕВЧЕНКО Станіслав Сергійович, аспірант Iнституту проблем моделювання в енергетиці ім. Г.Є. Пухова НАН України. У 2003 р. закінчив Сумський державний університет. Область наукових досліджень — розробка інтерактивних 3D-тренажерів та навчальних систем, у тому числі на основі віртуальної (VR) та доповненої (AR) реальностей; формальні моделі та інженерні підходи до проектування кооперативних навчальних сценаріїв; моделювання ролевої взаємодії та синхронізації дій.